Les déterminants de la communication volontaire des entreprises cibles d'OPA/OPE : le cas des synergies
Résumé
This study aims at identifying determinants of voluntary disclosure of information for the target companies in takeover bids. We take here the case of synergies expected from the deal. The empirical study is based on a sample of 98 takeover bids during the period 1999 to 2010. The results show that 35% of the target companies voluntarily disclose information about synergies. Among the characteristics of offer, the mean of payment play a determining role. In terms of target companies' characteristics, the geographical distance with initiator, the size, the non-overlapping mandates of CEO and Chairman of the Board and the target companies' ownership detained by initiator are explanatory factors of such disclosure.
Cette recherche vise à identifier les déterminants de la communication volontaire des entreprises cibles d'OPA/OPE. Nous prenons ici le cas de la communication sur les synergies attendues des opérations. L'étude empirique porte sur un échantillon de 98 offres publiques sur la période 1999-2010. Les résultats montrent que 35% des cibles communiquent volontairement sur les synergies. Le rôle déterminant du moyen de paiement en tant que caractéristique de l'offre est mis en exergue. En ce qui concerne les caractéristiques de la cible, son éloignement géographique avec l'initiatrice, sa taille, le noncumul des fonctions de DG et de président du CA et la part de capital détenue par l'initiatrice sont des facteurs explicatifs de cette communication.
Origine : Fichiers produits par l'(les) auteur(s)
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